vrijdag 29 juni 2007

Eric Van Rompuy past niet in logica van Yves Leterme

Nu Eric Van Rompuy opnieuw naast een ministerpost heeft gegrepen, laat hij op zijn blog weten niet bepaald verwonderd te zijn. Van Rompuy:

"... ik maakte mij al enige tijd geen enkele illusie meer. Drie jaar geleden was ik enorm teleurgesteld. Maar aangezien de trein toen vertrok zonder mij wist ik dat ze mij nu niet alsnog aan boord zouden hijsen. De afgelopen weken verschenen er tal van lijstjes van CD&V-ministerabelen. Wel, ik stond er geen enkele keer bij. Dan weet je genoeg."
Van Rompuy gaat er van uit dat zijn 'Be free'-columns op zijn website ook niet van die aard geweest zijn om het partij-establishment gunstig te stemmen. Dat hij niet in het plaatje past past is volgens hem te wijten aan de logic van Leterme: "Ik vind het niet logisch, maar het past wel in de logica van Yves Leterme."

Van Rompuy lijkt trouwens de mening toegedaan dat de macht van Leterme iets te groot wordt:
"Leo Tindemans haalde aan het eind van de jaren zeventig bijna 1 miljoen voorkeurstemmen. Bij Leterme zijn het er nu bijna 800.000. Dan word je niet gecontesteerd, zeker niet in een periode waarin er ministers worden aangeduid."
Maar wie dacht dat Van Rompuy de politiek de rug zou toekeren, komt van een kale reis terug:
"Ik beschouw me echt nog niet als een outcast. Ik ga de politiek zeker geen vaarwel zeggen. In 2009 staan er weer verkiezingen op mijn programma, als ze mij tenminste nog een plaats op de lijst willen geven. Ik blijf strijdbaar, want ooit breken er andere tijden aan. Ik ben pas 57 jaar: dan is een politieke carrière nog niet voorbij. Het is niet omdat ik nu geen Vlaams minister word dat ik het nooit meer word. Dit is niet onomkeerbaar: het hangt er vanaf wie er binnen twee jaar beslist."

Geen opmerkingen: